Yxmordhuset

Hörde idag talas om ett hus där det hade hänt hemska saker för väldigt länge sedan. Jag blev nyfiken och tog reda på ungefär vart huset skulle ligga och packade fotoväskan och gav mig i väg. Parkerade bilen på lämpligt ställe ute i skogen och knallade längs en grusväg. Till jag hittade den nästan övervuxna väg som skulle leda fram till huset. Jag gick en stund på den och plötsligt skymtade något bland träden.

20090721 053 copy

Här bodde en kvinna och en man tillsammans. Och en morgon hittades kvinnan ihjälslagen med ett trubbigt föremål. Mannen däremot hittades inte, och har än idag inte hittats. Teorin är att han ska ha slagit ihjäl sin fru medan hon sov och sedan tagit bilen och kört till hamnen i Göteborg där han jobbade. Framme där så ska han ha kört över kanten och följt med sin bil ner i djupet.

Sant eller inte, men spårlöst försvunnen är han i alla fall. Om man är hugad så går det säkert forska fram mer i arkiven. Men jag nöjer mig som det är.

Dom hade visst barn också som inte velet sälja huset, och nu står det där och tronar medans det sakta återtas av skog och mark.

20090721 052 copy

20090721 047 copy

Spindlar fanns det gott om.

20090721 026 copy

Och folk har varit och röjt och förstört.

20090721 004 copy

Det ska tydligen finns blodspår kvar i sovrummet men jag gick aldrig in i huset för då vinden började friska i och smälla i dörrarna och ugglor hoade i skogen och mörka moln drog in så började det kännas kusligt.

20090721 028 copy

Och när något brakade till utav bara H…… i skogen fick jag bråttom därifrån.

20090721 037 copy

Uppdatering: efter lite lätt forskning fann jag det här.

Den första oktober 1983 fann en granne 73-åriga Gunborg Anderssons döda kropp på golvet i hennes hus i Funningen sydväst om Borås. Gunborg hade slagits ihjäl med en hammare.
Polisen tror att hon mördades av sin man, men utesluter inte en annan mördare.
– Sen den kvällen är han fortfarande borta, men ingen har sett honom göra det, säger Göran Arvidsson på länskriminalen i Borås.
En teori är att maken körde över kajkanten på sin arbetsplats Göteborgs hamn efter mordet.
– Han finns där nere i djupet någonstans. Vi tror även att han tog med sig hunden, säger kommissarei Kjell Evertsson

~ av Jörgen på juli 21, 2009.

10 svar to “Yxmordhuset”

  1. Usch vilka hemska illdåd som händer i landet – tråkigt att mordet inte har fått sin upplösning och gärningsman har fått sitt laga straff.

    Spännande bildserie med många dramaturgiska effekter som ger historien rättvisa – vore nog något för Kurt Wallander att börja nysta i 😉

    Mvh, Jörgen

  2. Jo, tråkigt när någon tar på sig rätten att avsluta någon annas liv, det är helt fel. Tycker även att en stat inte ska ha den rätten.

    Men ett bra mysterium för en bok är det ju som sagt.

  3. Vi tog en sväng till stället idag, utrustade med video och foto kamera. Stället var riktigt spännande att besöka, omgivningen den ligger på är en underbar strandtomt son håller på att växa igen. Längsmed stranden har dom byggt en påkostad brygga/kaj i cement. Att Gå runt i huset var riktigt spännande. troligen har några pundare bott där någon gång, idag är det bebott av en familj svalor.

    Vi håller det hemligt om var det ligger så det inte blir en massa spring där och stör grannarna 🙂

    Några bilder:

  4. Bilderna på nytt i större format:


  5. Var vid huset idag och stället er helt förstört. Vi gick igenom dom flesta rummen men några hade så dåligt golv att vi inte vågade. Inga dörrar eller fönster var intakta men bilspår som fanns till huset var färska fast det fanns en stängd bom, så någon åker ju dit i alla fall…..kanske den mördade kvinnans man ännu lever??

  6. Kan du maila mig din mail address? Skulle vilja ta det privat.

  7. Jag bor i närheten av huset har varit där flera ggr . inte känt ngt konstigt förutom en ggn nu i sommras va inne i huset på övervåningen då jag kom på att jag aldrig kollat in i rummen eller rättare sagt vinds rummen i barnens sovrum .jag min man och våra tre barn va där ,
    Jag kröp in en liten bit då helt plötsligt min dotter drog ut mig å sa du måste ut.
    Jag kom ut men det hade gått 15 min å hela min familj satt utanför undrar bara vem va där mer än jag ….alltså jag va ensam kvar i huset.

    • Låter spännande, eller ruggigt 🙂 Var ju ett bra tag sen jag var där sist, kanske dags för ett besök snart igen.

  8. En gång i tiden för längesedan när jag fortfarande var ett litet barn, var min mors väninna och hennes 2 pojkar hemma hos oss i en lägenhet i Borås.

    Det var den mördade Gunborg Anderssons barnbarn, jag visste det inte då eftersom detta tillfälle var någongång 1974-75.

    Kommer fortfarande ihåg en gul bil som en dag hämtade oss barn och vi åkte till dessa fantastiska människor som bodde i det hus som ni talar om.

    Gunborg Andersson dukade fram saft och bullar och det var en härlig sommardag året kan ha varit 1977, fridfull stämning med allt vad barn på den tiden kunde önska sig.

    Hösten kom och barnens pappa, alltså Gunborg och hennes makes barn, drabbades av en fruktansvärd sjukdom som på den tiden ledde honom i graven 1979 tror jag att det var.

    Gunborg Andersson och hennes make hade förlorat sin älskade son, därefter började det som jag har förstått det som insjuknandet i en kraftig psykos för Gunborgs Make.

    Kände den yngre av dessa barnbarn till Gunborg Andersson en lång lång bit upp i åren, och fått av honom höra: farfar blev galen, och slog ihjäl farmor med en hammare.

    På grund av den oerhörda sorg som drabbat dem båda kan man kanske på någotsånär släppa tankar om att denna plats som detta hus en gång stod på, skulle var hemsökt. (har fått höra av detta barnbarn att han varit där många många ggr).
    Sista gången sa han bara att det huset finns inte kvar längre, det är någon som eldat upp det.

    Med respekt för att sorgen fortsätter i saknaden efter sin far (från de båda bröderna).. nämns nu inget mer om detta tragiska eller om barnbarnen.

    Låt nu denna plats vara ifred, kanske texten jag skrivit är av visst värde för de som jobbar med utredning av vad som hänt Gunborg Andersson, min person är inte helt säker på att detta är lösningen på mordet, men har fått det förklarat för mig på detta sätt.

Kommentera

 
